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dc.contributor.advisor1Stephanini, Valdir-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5136346521376309pt_BR
dc.contributor.referee1Stephanini, Valdir-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5136346521376309pt_BR
dc.contributor.referee2Santos, Francisco de Assis Souza dos-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/1240820674289937pt_BR
dc.contributor.referee3Brotto, Júlio Cezar de Paula-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/1572132876854513pt_BR
dc.creatorDias, Antônio Cláudio Borges-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2568960446836669pt_BR
dc.date.accessioned2023-07-26T11:44:10Z-
dc.date.available2023-02-15-
dc.date.available2023-07-26T11:44:10Z-
dc.date.issued2023-02-15-
dc.identifier.urihttp://bdtd.fuv.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/572-
dc.description.abstractThe present work proposes to carry out the production of thematic itineraries with the intention of promoting the formation of human values based on the ethical worldview as a traversal competence, in order to train Religious Education educators to work with the formation of values, which are indispensable to life and to the relationships established between people, training that is necessary in contributing to greater solidity in training programs for Religious Education teachers in the municipality of São José-SC. The defined problem had the following question: what are the ethical references that can contribute to the construction of an itinerary, reflections and dynamics, with a view to the continuing education of Religious Education teachers? The hypothesis is related to the ethical worldview, the principles and values that guide human actions and the consequences resulting from these notions. The objective seeks to develop pedagogical itineraries in order to implement the development of the training proposal. The research was carried out with a bibliographic nature and consisted of the initial stage, with the purpose of grouping and gathering the information that served as a basis for the elaboration and construction of the investigation and the itineraries that were proposed from the theme in question. In the act of reflecting on the relationships of human beings, it is essential to understand the way they think, act, believe and decide. For this reason, it is necessary to identify the cosmovisional lenses that guide his action, verifying the ethical consequences with all the inaccuracies and limitations of his speech. The research is structured in three chapters, distributed as follows: the first chapter deals with conceptions, principles, foundations and worldviews of human ethics and morals. The second chapter brings human values and worldview in ways of being ethical. The third chapter develops the itinerary of dynamics for the continuing education of Religious Education professionals. The feasibility of the practical work process, that is, how to methodologically direct the dynamics and reflections, working with the educators from three pillars, of knowing, of doing and of being, three great moments, inseparable and intertwined with each other. The formative itinerary and recognition of the conception of the world that guides life, passing through criticism and, at the last moment, the resignification or re elaboration towards a new oriented and articulated conception, consistent with the ethical cosmovision as a transversal competence in the formation and qualification of educators of Religious Education.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho propõe efetivar a produção de itinerários temáticos com a intenção de propiciar a formação de valores humanos pautados na cosmovisão ética como competência transversal, a fim de capacitar os(as) educadores(as) do Ensino Religioso para trabalhar com a formação de valores, os quais são indispensáveis à vida e às relações estabelecidas entre as pessoas, formação essa que se faz necessária na contribuição para uma maior solidez nos programas de formação do(as) docentes do Ensino Religioso no município de São José, SC. O problema definido teve como questão: quais os referenciais éticos que poderão contribuir na construção de itinerário, reflexões e dinâmicas, tendo em vista à formação continuada dos professores(as) do Ensino Religioso? A hipótese está relacionada com a cosmovisão ética, os princípios e valores que norteiam as ações humanas e as consequências resultantes destas noções. O objetivo busca desenvolver itinerários pedagógicos no intuito de implementar o desenvolvimento da proposta formativa. A pesquisa foi desenvolvida tendo cunho bibliográfico e consistiu na etapa inicial, com a finalidade de agrupar e reunir as informações e que serviram de base na elaboração e construção da investigação e dos itinerários que se propuseram a partir do tema em questão. No ato de refletir sobre as relações do ser humano, é imprescindível entender a maneira como ele pensa, age, crê e decide. Por essa razão, faz-se necessário identificar as lentes cosmovisionais que norteiam sua ação, verificando as consequências éticas com todas as imprecisões e limitações de seu discurso. A pesquisa está estruturada em três capítulos assim distribuídos: no primeiro capítulo aborda concepções, princípios, fundamentos e cosmovisões da ética e moral humana. O segundo capítulo traz os valores humanos e visão de mundo nos modos de ser ético. O terceiro capítulo desenvolve o itinerário de dinâmicas para formação continuada dos profissionais do Ensino Religioso. A viabilização do processo do trabalho prático, ou seja, de como encaminhar metodologicamente as dinâmicas e reflexões, trabalhando com os(as) educadores(as) a partir de três pilares, do saber, do fazer e do ser, três grandes momentos, inseparáveis e imbricados um ao outro. O itinerário formativo e reconhecimento da concepção de mundo que pauta a vida, passando pela crítica e em último momento a ressignificação ou reelaboração no sentido de uma nova concepção orientada e articulada, coerente à cosmovisão ética como competência transversal na formação e capacitação dos(as) educadores(as) do Ensino Religioso.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Mestrado Estagiário (estagiario.mestrado@fuv.edu.br) on 2023-07-26T11:44:10Z No. of bitstreams: 1 TCC - Antonio Claudio Borges Dias.pdf: 20126747 bytes, checksum: 0b9401196d382a099eb503a8efbdc877 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-07-26T11:44:10Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TCC - Antonio Claudio Borges Dias.pdf: 20126747 bytes, checksum: 0b9401196d382a099eb503a8efbdc877 (MD5) Previous issue date: 2023-02-15en
dc.languageporpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCiências da Religiõespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciências das Religiõespt_BR
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dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCosmovisãopt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectValores humanospt_BR
dc.subjectFormaçãopt_BR
dc.subjectItinerários temáticospt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.titleCosmovisão ética como competência transversal na formação e capacitação de professores (as) do Ensino Religioso do município de São José - SCpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
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