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dc.contributor.advisor1Filho, José Adriano-
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dc.contributor.referee1Gonçalves, José Mário-
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dc.contributor.referee2Barreira, Marcelo Martins-
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dc.contributor.referee3Filho, Jose Adriano-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/407234937568817pt_BR
dc.creatorFERREIRA, MAYCON SANCHES-
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dc.date.accessioned2018-07-11T12:30:40Z-
dc.date.available2017-12-04-
dc.date.available2018-07-11T12:30:40Z-
dc.date.issued2017-12-04-
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dc.identifier.urihttp://bdtd.faculdadeunida.com.br:8080/jspui/handle/prefix/41-
dc.description.abstractThis Science of Religions research aims to analyse the degrees of love in the medieval cistercian mystic of Saint Bernard of Clairvaux, based its corpus, on the Carta Caritatis adressed to Guido, prior of the Charterhouse; the Treatise De Diligendo Deo, about God’s love, adressed to His Eminence Aimerico Cardinal Chancellor of the Church of Rome and some Sermons about the Solomon’s Song of Songs in which Saint Bernard bespeaks the allegory of the three kisses to illustrate the mystical ascension of the soul towards God. The research focused on answering the problematic “How could man get around to Christian perfection on love, based on Saint Bernard’s Mystic?”. Therefore, it aimed to merge elements of the Bakhtin’s Discourse Analysis and the Bardin’s Content Analysis, thus it could be understood the ideological formations and the symbolisms that existed in Saint Bernard of Clairvaux’s discourse about love. According to the degrees of love proposed by Saint Bernard, both in the Epistle XI and the Treatise, this project is divided in four chapters, following the order of the degrees of the Bernardine love. In the first chapter, the physical love, represented by the allegory of the slave, which is ruled by the law of the self will. In the second chapter, it describes the mercenary love, the selfish one, that resembles to the mercenary soldier whom is only interested in the divine gifts and favors, because he’s guided by greedy rules. This state of soul is represented by the allegory of the kiss on the feet, carrying in itself a penitential character. The third degree of love, in the third chapter, presents the filial love, candid, based on trust and ruled by the law of charity and represented by the virtuous kiss on the hands. The forth and final degree of love is the pure love for God, represented by the allegory of the Bride and, in which, occurs the mystic union, symbolized by the embrace and the kiss on the lips of the Groom, in an everlasting happiness. It accomplishes that Saint Bernard understands love as a natural affection of the human being that, due to original sin, needs to be again reorientated towards God. Consequently, his doctrine on the degrees of love is ascensional and it has got its peak in the mystic union with the Divine, comprehended by him as a unitas spiritus, hence, the oneness with God.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa das Ciências das Religiões tem como objetivo analisar os graus do amor na mística cisterciense medieval de São Bernardo de Claraval, tendo como corpus a Carta Caritatis dirigida a Guido, prior da Cartuxa; o Tratado De Diligendo Deo, sobre o Amor de Deus, endereçado ao Cardeal Chanceler da Igreja Romana Sr. Aimerico e alguns Sermões sobre o Cântico dos Cânticos, nos quais Bernardo evidencia a alegoria dos três beijos para ilustrar a ascensão mística da alma até Deus. Procurou-se responder à problemática “De que modo o homem chega à perfeição cristã no amor, segundo a mística de São Bernardo de Claraval?” Para tal, procurou-se mesclar elementos da Análise do Discurso de Bakhtin e da Análise de Conteúdo de Bardin para compreender as formações ideológicas e as simbologias contidas no discurso de São Bernardo de Claraval sobre o amor. Seguindo os graus do amor propostos por Bernardo, tanto na Epístola XI como no Tratado, o presente trabalho está dividido em quatro capítulos, segundo a ordem dos graus do amor bernardiano. No primeiro, apresenta-se o amor carnal, representado pela alegoria do escravo que segue a lei da vontade própria. No segundo, discorre-se sobre o amor mercenário, interesseiro, à semelhança de um soldado mercenário que só está interessado nos dons e favores divinos, pois é orientado pela lei da cobiça. Esse estado de alma é representado pela alegoria do beijo nos pés, de caráter penitencial. O terceiro grau do amor, apresentado no terceiro capítulo, aborda o amor filial, desinteressado, fundado na confiança e regido pela lei da caridade, representado pelo beijo virtuoso nas mãos. O quarto e último grau é o amor puro por Deus, representado pela alegoria da esposa e, neste, ocorre a união mística, simbolizada pelo abraço e beijo na boca do esposo, numa eterna felicidade. Conclui-se que Bernardo compreende o amor como um afeto natural do ser humano que, devido ao pecado original, necessita ser ordenado novamente em direção a Deus. Por isso, sua doutrina sobre os graus do amor é ascensional e tem como cume a união mística com a Deidade, entendida por ele como uma unitas spiritus, isto é, ser um com Deus.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Sara Rosa (estagiario.mestrado@faculdadeunida.com.br) on 2018-07-11T12:30:40Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Maycon Sanches Ferreira.pdf: 10635908 bytes, checksum: abef49bfa630211a60a113da2e197411 (MD5)en
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dc.languageporpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCiências da Religiõespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciências das Religiõespt_BR
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dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlegoria. Amor. Mística Cisterciense. Monaquismo Medieval. São Bernardo de Claraval.pt_BR
dc.subjectAllegory - Love - Cistercian mystic - Medieval Monaquism - Saint Bernard of Clairvaux.pt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.titleORDINATIO CARITATIS: OS GRAUS DO AMOR NA MÍSTICA DE SÃO BERNARDO DE CLARAVALpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
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