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dc.contributor.advisor1Rosa, Wanderley Pereira da-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4862528985112896pt_BR
dc.contributor.referee1Rosa, Wanderley Pereira da-
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4862528985112896pt_BR
dc.contributor.referee2Filho, José Adriano-
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/4072349375688174pt_BR
dc.contributor.referee3Marlow, Sergio Luiz-
dc.contributor.referee3Latteshttp://lattes.cnpq.br/9778687688275912pt_BR
dc.creatorOliveira, Daniel Correia de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8155056208521989pt_BR
dc.date.accessioned2022-06-02T17:06:31Z-
dc.date.available2020-03-02-
dc.date.available2022-06-02T17:06:31Z-
dc.date.issued2020-03-02-
dc.identifier.urihttp://bdtd.faculdadeunida.com.br:8080/jspui/handle/prefix/355-
dc.description.abstractThis paper seeks to convey an understanding of the Brazilian civil-military dictatorship of 1964-1985 and to allow a different look at different interpretative angles. Throughout the historiography produced in the twentieth century, issues related to a memory of the “subversives”, important characters in the identity construction of national history, were discussed at various moments.The Catholic Church is linked to an unconsciousness of unrestricted and unconditional support, since the opposition towards the João Goulart government of 1961-1964 to the architecture of the coup that culminated in its deposition. Therefore, there is a social need to reconstruct the historical discourse and the constitution of the country's memory in understanding that, despite the support of secular sectors of Brazilian Catholicism, there were segments within it that were dedicated to the resistance of such an instituted regime. With reference to the work of the Dominican Order in support of the fight against oppression and dialogues with Carlos Mariguella's NLA (National Liberation Alliance), the aim of this study is to promote a re-reading of the ideas produced about the Brazilian civil-military dictatorship (1964-1985), considering the Annales historiographical conception, allowing the interdiscursivity of historical subjects hitherto opaque before an “official history”, giving voice to the silenced, seldom known and, when referenced, "objects" of condemnation and judgment. All while recognizing the existence of sectors linked to the Catholic Church as mechanisms of resistance and consequently demonstrating that, regardless of time, Religion also translates into the transformation of the Public Sphere.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho busca tecer uma compreensão sobre a ditadura civil-militar brasileira (1964-1985), e permitir um olhar para diferentes eixos interpretativos. Ao longo da historiografia produzida no século XX, em vários momentos se discutiu sobre questões relacionadas a uma memória dos “subversivos”, personagens importantes na construção identitária da história nacional. A Igreja Católica, está ligada a um inconsciente de apoio irrestrito e incondicional, desde as oposições ao governo João Goulart (1961-1964), a própria arquitetura do Golpe que culminara em sua deposição. Logo, há uma necessidade social de reconstrução do discurso histórico e da constituição da memória do país em entender que, apesar do apoio de setores seculares do catolicismo brasileiro, existiram segmentos em seu interior que se dedicaram à resistência de tal regime instituído. Tendo por referência à atuação da Ordem dos Dominicanos em apoio à luta contra a opressão e os diálogos com a ALN (Aliança Libertadora Nacional) de Carlos Mariguella, o objetivo deste estudo é promover uma releitura das ideias produzidas sobre a ditadura civil-militar brasileira (1964-1985), tendo na concepção historiográfica dos Annales, permitindo a interdiscursividade de sujeitos históricos até então opacos diante de uma “história oficial”, dando voz aos silenciados, poucas vezes conhecidos e, quando muito, objeto de condenações e julgamentos. Conhecendo a existência de setores ligados à Igreja Católica como mecanismos de resistência e por consequência demonstrar que, independentemente do tempo, a Religião também se traduz em transformação da Esfera Pública.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Mestrado Estagiário (estagiario.mestrado@fuv.edu.br) on 2022-06-02T17:06:31Z No. of bitstreams: 1 TCC - Daniel Correia de Oliveira.pdf: 3139799 bytes, checksum: 5536013a069f6baebd9e7eedd19bddd8 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2022-06-02T17:06:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 TCC - Daniel Correia de Oliveira.pdf: 3139799 bytes, checksum: 5536013a069f6baebd9e7eedd19bddd8 (MD5) Previous issue date: 2020-03-02en
dc.languageporpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentCiências da Religiõespt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciências das Religiõespt_BR
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dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDominicanospt_BR
dc.subjectALNpt_BR
dc.subjectCarlos Mariguellapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIApt_BR
dc.titleRELIGIÃO, DITADURA E RESISTÊNCIA: A ORDEM DOS DOMINICANOS E CARLOS MARIGHELLApt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
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